Interview met Tonneke Schrover
Zorgmanager van CarePower
Mei 2024



Regelmatig loop ik door de Molenstraat langs het pand van CarePower en telkens vraag ik mij dan af wat er achter de deur van dit pand gebeurt. Vandaag heb ik een afspraak met Tonneke, zorgmanager bij CarePower en zullen mijn vragen beantwoord worden. Terwijl ik naar de deur loop zie ik een bankje staan, met een bordje: 'Een goed gesprek begint met iemand écht zien'.
Mooi. 
Mijn interesse is gewekt.


Kun je ons iets vertellen over de geschiedenis van CarePower en je rol binnen de organisatie?

“We bieden begeleiding aan mensen met psychische problemen, van structuur aanbrengen tot hulp bij administratieve zaken of ondersteuning bij dagelijkse activiteiten. Wij komen bij mensen thuis. CarePower werd opgericht door Piet van Ekert, hij begon met een busje rond te rijden om mensen te helpen met dat wat nodig was. Dit motto, "doen wat nodig is," is nog steeds de kern van onze aanpak. Piet is minder gaan werken en ik neem daarom taken van hem over. We werken nog steeds nauw samen om de organisatie draaiende te houden.”


Wat voor soort ondersteuning biedt CarePower precies?

“Onze ondersteuning varieert van lichte begeleiding, bijvoorbeeld structuur aanbrengen bij iemand met adhd. Of hulp aan mensen met ernstige gedragsstoornissen, zoals verzamelaars of mensen die verbaal agressief kunnen worden. Onze medewerkers zijn getraind om niet meer te schrikken van dit soort gedrag. Veel mensen hebben een moeilijk bestaan achter hun voordeur en zijn daardoor vaak ook eenzaam. Gedrag dat maatschappelijk niet geaccepteerd wordt, leidt vaak tot isolatie. Voeg daar zelfmedicatie met drugs en alcohol aan toe, en de problemen stapelen zich op.


Hoe werkt CarePower samen met de gemeenten in Zuidoost Brabant?

“We zijn volledig afhankelijk van de wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) van de gemeenten waar we actief zijn. We werken in heel Zuid-Oost Brabant en hebben dus met veel verschillende gemeenten te maken. Ons kantoor zit in Geldrop, wat betekent dat we daar ook veel cliënten hebben. Gemeentelijke medewerkers helpen vaak de lichtere gevallen, terwijl wij werken met mensen die moeilijker te begeleiden zijn door hun psychische problemen en bijkomende problematiek.”


Kun je iets vertellen over de uitdagingen waarmee jullie te maken hebben?

“De long stay afdelingen bij GGZ-instellingen en dagbestedingen zijn opgeheven, waardoor veel van onze cliënten aan hun lot worden overgelaten. Wij zetten ons elke dag 100% in voor deze doelgroep, samen met onze 10 medewerkers. Een ander probleem is het personeelstekort en financiële tekorten. Ondanks deze uitdagingen blijven we gemotiveerd om met de cliënt te zoeken naar wat hen motiveert. Veranderen is moeilijk, en met een psychisch probleem is dat nog moeilijker. Daarvoor is er motivatie nodig, en het zoeken naar wat de cliënt beweegt is een groot deel van ons werk. We werken vaak maar een uur per week met een cliënt, veranderingen gaan daarom langzaam. We zijn al blij als we in het eerste jaar het vertrouwen hebben gewonnen en samen met ce cliënt de situatie hebben gestabiliseerd.”


Hoe ga je om met deze uitdagingen?

“Het vergt een lange adem en veel geduld. We begrijpen waarom de omgeving soms denkt dat er niets verandert, ondanks dat er hulp is. Maar echte verandering kost tijd, vooral bij mensen met psychische problemen. Het is belangrijk om kleine overwinningen te vieren en geduldig te blijven.”


Wat kun je vertellen over je persoonlijke situatie en hoe die je werk beïnvloedt?

“Ik kom uit Tilburg en rijd elke dag naar Geldrop om hier te werken. Ik heb een dochter van 24 in Antwerpen en een vriend in Berlijn. Gelukkig heb ik geen last van psychische aandoeningen en kan ik situaties relativeren en genieten van de leuke dingen in het leven. Maar voor onze doelgroep is dat heel anders.”


Wat vind je het mooiste aan werken met deze doelgroep?

“Het mooiste is dat onze cliënten vaak de zere plekken in de samenleving blootleggen. Ze trekken zich niets aan van 'gewenst gedrag' en zullen alles doen om zich gezien en gehoord te voelen. Bijvoorbeeld door aandacht te vragen voor gevaarlijke verkeerspunten. Ze zijn vaak creatief en vol met ideeën, maar worden helaas niet gezien of gehoord gezien vanwege hun problemen. Dat is jammer, want ze hebben veel te bieden.”


Hoe zie je de toekomst van de zorg in deze regio?

“We zien de komende jaren behoorlijke uitdagingen op ons afkomen. Er komen steeds meer mensen wonen in deze regio, wat niet alleen een uitdaging is voor woningen en voorzieningen, maar ook voor de hulpverlening. Daarnaast is het in de zorg steeds moeilijker om aan voldoende goed opgeleide mensen te komen. Het is nu al moeilijk om alles rond te krijgen, maar gelukkig slagen we er tot nu toe in om het te laten werken. En wij blijven ons inzetten voor deze doelgroep.”

-

Bedankt voor je tijd en inzichten Tonneke. Nu ik weet wat er gebeurt achter de voordeur van het pand aan de Molenstraat maar ook achter de vele voordeuren, waarschijnlijk ook in de wijk waar ik woon, is het mij duidelijk dat jullie belangrijk werk doen bij CarePower. Bedankt daarvoor.
Veel succes in de toekomst!



Jolanda | LandJeTekst
namens Geldrop Centrum