Leon van Stiphout

Interview Leon van Stiphout eigenaar van Marjo Lingerie.

Marjo Lingerie

Interview Leon van Stiphout
Marjo Lingerie
April 2018

Vandaag heb ik afgesproken met Leon van Marjo Lingerie. Wie kent hem niet? Marjo Lingerie is dit jaar al 25 jaar gevestigd in Geldrop. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal, en naar zijn collectie. Ik reed op een zonnige dag op mijn fiets naar het centrum van Geldrop. Het is gezellig in het centrum met het terras van Bakker Bart midden op het plein van de Kerkstraat. Ik zeg plein omdat het voor mijn gevoel nu meer op een plein lijkt dan op een straat. De zon schijnt heerlijk en het er gezellig druk. Ik zie Leon al buiten in gesprek staan. Ik wacht mijn beurt af en snuffel even tussen de bh’s en badkleding. Leuk! Na een vriendelijke ontmoeting word ik uitgenodigd om mee naar beneden te gaan.

Naar beneden?

Tot mijn verbazing is er een enorm grote kelder beneden waar een behoorlijke voorraad hangt. Er is ook een werkplek ingericht waar Leon zijn vrouw aan de webwinkel werkt. Er is zelfs een keukentje waar we aan een tafel gaan zitten. Ik stel meteen de vraag die ik al heel lang heb.

Een lingeriezaak als man?

Leon lacht en legt me uit hoe het zo is gekomen. “61 jaar geleden opende mijn ouders in Helmond een lingeriezaak. Marjo is ontstaan uit een combinatie van de voornamen van mijn ouders. De winkel liep goed maar ik wilde mijn eigen ding doen en voelde er niets voor om in de winkel van mijn ouders mee te helpen. Zeker niet als man. Ik ben gaan werken bij kledingketen Hij dat nu We heet. Ik ben het hele land doorgereden om allerlei projecten te begeleiden en winkels in te richten. Toen bleek al snel dat de beperkingen die je hebt als je voor een baas werkt mij in de weg gingen zitten. Ik wilde mijn eigen pad lopen. Ik was eigenwijs en had andere ideeën dan mijn werkgever. Dat resulteerde in een conflict.

Toen ben ik gaan rondkijken voor een eigen pand. Herenkleding liep op dat moment niet zo goed, maar de lingeriewinkel van mijn ouders deed het super! Lingerie kwam net uit de spannende hoek en werd meer gezien als mode. Het was een groeibranche en met de ervaring van mijn ouders in mijn hoek, besloot ik voor lingerie te gaan. Ik merk dat als vrouwen inzien dat ik vakkennis heb dat het geen probleem is dat ze geholpen worden door een man. Er staat overigens ook altijd een vrouw in de winkel voor vrouwen die het onprettig vinden om door mij geholpen te worden.”

Waarom in Geldrop?

“Ik zag dat in de winkel van mijn ouders dat al veel mensen uit de omgeving kwamen. Ik ben mij toen gaan oriënteren in de omgeving van Helmond. In Geldrop kwam ik dit pand tegen met de enorme kelder en dat voldeed direct aan al mijn wensen. Mijn vader is geboren in Geldrop en sommige oudere klanten die kennen hem nog van vroeger. Erg leuk vind ik dat.”

Woon je ook in Geldrop?

“Nee, wij wonen in Aalst-Waalre. We hebben wel in Geldrop gewoond maar op een gegeven moment zoek je naar een meer passende woning en die vonden we in Aalst-Waalre. Ik ben al 25 jaar ondernemer en vanaf het eerste begin actief lid van de ondernemersvereniging. Ik ben ervan overtuigd dat dit de enige manier is waarop we het samen kunnen redden. Het is leuk, de ondernemers zijn leuk en we kunnen van elkaar leren. Bovendien ben ik van nature nieuwsgierig en op deze manier zit ik dicht bij het vuur, hoor ik veel en blijf ik betrokken bij Geldrop ook al woon ik er niet.”

Heb je ooit spijt gehad van je beslissing om in Geldrop te vestigen?

Heel resoluut: “Nee nooit! Ik heb hier ook mijn vrouw leren kennen. We zijn nu al 24 jaar samen en hebben een zoon van 22 jaar en een dochter van 20 jaar. Bovendien zijn de mensen in Geldrop gemoedelijk. De dankbaarheid die je ervaart als je mensen echt goed hebt kunnen helpen is geweldig. De betrokkenheid van klanten geeft energie.

Vorige maand bestonden wij 25 jaar.

Er stond spontaan een klant in de winkel met een doos gebak van Jacques van Bragt om ons te feliciteren. Zomaar, omdat ze al die jaren zo goed door ons geholpen is. Dat is toch té gek?! Nee hoor, Ik heb er nooit over nagedacht hier weg te gaan. Ik heb het te goed naar mijn zin. Ik sta nog elke dag met plezier in de winkel.”

De consumenten worden steeds kritischer. Hoe zie jij de toekomst?

Je merkt inderdaad dat klanten steeds vaker goed voorbereid naar de winkel komen. Doordat we sinds 2014 ook een webwinkel hebben www.marjolingerie.nl hebben klanten vaak al gezien wat we in huis hebben. De voorraad is ook gekoppeld aan de webwinkel waardoor je ook kunt zien of we het product nog op voorraad hebben. Wij hebben gekozen om te excelleren in bepaalde merken en hebben daardoor andere merken laten vallen. Als je bijvoorbeeld fan bent van het merk Sunflair, Sapph, Chantelle of voor de heren Hom, dan vind je bij ons een uitgebreide collectie.

Doordat we dicht bij het ziekenhuis zitten is er ook veel vraag naar nachtkleding. Wij hebben daarom de grootste collectie nachtkleding van de omgeving. Bovendien hebben we een dankbare vaste klantenkring. Daarom denk ik dat mensen toch naar ons toe blijven komen.”

Waarom moeten klanten naar jou toekomen?

  • “Omdat je je altijd welkom voelt bij Marjo Lingerie.
  • Omdat er jaren aan vakkennis aanwezig is voor een goed advies.
  • Omdat wij de betere merken verkopen en daar dan ook ruime keuze in hebben.
  • Omdat wij de grootste speler zijn op het gebied van nachtkleding.
  • Omdat je hier ongedwongen kunt winkelen.
  • Omdat we je graag persoonlijk benaderen.
  • Omdat bij ons de klant nog echt centraal staat. “

Ik geloof het meteen! Ik raad je aan om het zelf eens te gaan ervaren. Bedankt Leon voor dit leuke gesprek. Ik wens je veel geluk en succes!

 

Jolanda | LandJeTekst
Namens Geldrop Centrum.