Interview Frans en Monique
Schoenservice Netten
Augustus 2019



35 jaar schoenservice Netten, daar zit vast een verhaal achter. Dat wil ik natuurlijk weten, gelukkig wilde Frans en Monique mij graag te woord staan.

Ik kom precies op tijd, de kerklokken bevestigen dat. Ik stap de kleine werkplaats/winkel in. Ik ruik het leer in combinatie met lijm. Frans is al druk bezig met het verzolen van schoenen. Ik hoor het schuren van de zolen alsof er een Ferrari hard door de bocht scheurt. Aan de muur hangen tig sleutels, elk plekje van de werkplaats is benut.

Ondanks dat er niet veel ruimte is, is het er wel een zoete inval. Frans en Monique schijnen iedereen te kennen en sluiten moeiteloos aan op verhalen die eerder zijn verteld. Het enthousiasme straalt ervan af. Ik voel me helemaal thuis op die vierkante meter die ik inneem voor de toonbank, balie/ werkbank.

Op de toonbank/werkbank ligt hun hond. Zo grappig om te zien. Het beestje kijkt me vriendelijk aan als ik hem aai. En wat er ook gebeurt, hij verroert zich niet. Hij draait zich nog eens om en nestelt zich in het dekentje.

 

Ik vraag aan Frans, 35 jaar werken als schoenmaker, hoe dan?

Frans vertelt dat hij als kleine jongen, hij zat nog op de basisschool, al klusjes deed voor een schoenmaker uit zijn buurt. Toen hij klaar was met zijn studie wilde hij een baan gaan zoeken. Maar de schoenmaker kon hem niet meer missen en heeft hem een baan aangeboden. Dat was in Helmond. Later is hij in Geldrop komen werken. "En nog later in 1984 heb ik de toko overgenomen. Toen als Schoenservice v. Haarlem”

Aan de muur hangt hier nog een aandenken van.

“Ik ben erin gerold, maar ik vind het zo leuk dat ik het altijd ben blijven doen. Het vak heeft alles. Naast het sociale dat je hier elke dag hebt is het ook vakmanschap. Op school had ik geleerd om met een machinebank te werken, die precisie die je daarvoor nodig hebt kan ik ook heel goed inzetten als schoenmaker. De reparatieverzoeken die ik krijg zijn niet altijd standaard, daar moet ik echt even over nadenken. Dat vind ik leuk en daarom zeg ik niet gauw nee tegen klanten.”

Monique vult aan: “We weten niet altijd of we het ook echt kunnen maken, maar we kunnen het natuurlijk altijd eerst proberen. Ik denk dat de klanten daarom ook graag bij ons terugkomen.”

Frans: “Collega’s zeggen weleens, jij zit te lang te pielen. Maar juist dat pielen maakt het verschil. Mijn klanten willen dat het goed en netjes gemaakt wordt. En ik wil dat leveren.”
 

Monique hoe lang werk jij al mee?

“Ongeveer 6 jaar geleden ben ik samen met Franske gaan werken. Het is niet alleen heel noodzakelijk maar ik vind het ook echt heel leuk.”

Van Monique krijg ik een lekker bakkie koffie en tussen de bedrijven door beantwoorden Frans en Monique al mijn vragen. Ik kijk om mij heen terwijl zij hun klanten helpen en ondertussen aan het zwaaien zijn naar mensen die voorbijlopen. Mijn oog valt op een rek achter mij. Ik zie daarop de meest prachtige tassen staan. Ze staan om de hoek als je binnenkomt en omdat je in een ‘werkplaats’ instapt heb je eigenlijk niet in de gaten hoe mooi die tassen zijn.
 

Ik vraag Monique of ze altijd al tassen verkochten?

“Daar zijn we vier jaar geleden mee begonnen maar het worden er steeds meer. We hebben in die hoek nu mooie schappen gemaakt zodat we de tassen ook beter kunnen presenteren. De tassen zijn van prachtige kwaliteit en de modellen zijn heel functioneel. Voor elke smaak staat er wel wat op onze plank. Dit vinden wij gewoon een leuk bijproduct.”

Monique laat mij twee tasjes zien die ze zelf heeft gemaakt. De stiksels zijn strak en recht. Wauw, een vakvrouw binnen 6 jaar, dat verdient een dik compliment.
 

Natuurlijk wil ik ook weten wat ze van Geldrop Centrum vinden

“Helemaal niet zo verkeerd. De panden die leegkomen worden ook weer gevuld. Behalve de grote panden. Het is voor een kleine ondernemer niet te betalen zo’n groot pand. De verhuurders zouden vaker een shop in shop formule moeten toepassen. Zoals ze dat nu gaan doen met het pand van Jacky Vintage Mode. Ik heb dat al jaren geleden gezegd. Super goed dat ze dat gaan doen.

Ik heb het goed in Geldrop Centrum. Ik ben natuurlijk wel de enige schoenmaker in het Centrum dus ik heb makkelijk praten. Ik heb geen concurrentie in de buurt. Gelukkig blijft het hier goed lopen. Er komen zelfs klanten uit Helmond, Eindhoven, Tilburg en omstreken voor mijn reparaties. “

Frans geeft aan dat hij wel wil doorwerken terwijl hij mijn vragen beantwoordt, anders krijgt hij het niet af voor vandaag. Ze zijn op vakantie geweest en de reparatieverzoeken blijven maar komen.

Monique moet lachen: “En elk jaar maakt hij zich zorgen of er na de vakantie nog wel klanten zijn.”
 
 

Altijd welkom

Ik denk dat hij zich geen zorgen hoeft te maken of er nog wel klanten zijn. Ik zou bijna mijn schoenen kapot willen maken om nog een keer terug te mogen komen. Gelukkig kreeg ik de uitnodiging dat dit niet nodig was, en dat ik altijd welkom ben voor een bakkie.

Net als de rest van Geldrop denk ik! Wat een heerlijk stel is dit. Monique zorgt voor een goede doorstroom en een vriendelijk woord En Frans is een vakman, Frans is gewoon ‘unne gezellige vent’ zoals hij dat zelf zegt.

In dat uurtje dat ik in de winkel/werkplaats zat blijven ze aardig. Wie er ook binnenkomt en welke vraag ze ook stellen. Ook als het verzoek wel heel vreemd is. Maar zowel Frans en Monique blijven lachen.

Oprechte vriendelijkheid, daar kom je toch graag voor terug?

Gefeliciteerd Frans en Monique met 35 jaar Schoenservice Netten!
Wij blijven van jullie service gebruik maken.
Reken daar maar op!



Jolanda | LandJeTekst
Namens Geldrop Centrum